Verbonden partij | Rechtsvorm | Eigenaars-/ deelnemers belang |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV | Besloten Vennootschap | 2,28% |
Verkoop Vennootschap B.V. | Besloten Vennootschap | 2,28% |
Cross Border Leases Vennootschap B.V. | Besloten Vennootschap | 2,28% |
Vordering op Enexis BV | Besloten Vennootschap | 2,28% |
CSV Amsterdam BV | Besloten Vennootschap | 2,28% |
MKB Fonds Drenthe | Besloten Vennootschap | 100,00% |
Samenwerkingsverband Noord-Nederland | Gemeenschappelijke regeling | 33,33% |
De Noordelijke rekenkamer | Gemeenschappelijke regeling | 33,33% |
Openbaar vervoersbureau Groningen Drenthe | Gemeenschappelijke regeling | 35,00% |
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe | Gemeenschappelijke regeling | 22,80% |
Gemeenschappelijke regeling Prolander | Gemeenschappelijke regeling | 50,00% |
Beheerorganisatie Vechtdallijnen (Provincie Overijssel) | Gemeenschappelijke regeling zonder meer | 36,00% |
Regiovisie Groningen-Assen | Gemeenschappelijke regeling zonder meer | 12,50% |
Bank Nederlandse Gemeenten | Naamloze Vennootschap | 0,16% |
Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij | Naamloze Vennootschap | 16,67% |
Groningen Airport Eelde | Naamloze Vennootschap | 30,00% |
Enexis Holding NV | Naamloze Vennootschap | 2,28% |
Waterleidingmaatschappij Drenthe | Naamloze Vennootschap | 50,00% |
Nederlandse Waterschapsbank | Naamloze Vennootschap | 0,14% |
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen | Reglement | 100,00% |
Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging | Stichting | 8,50% |
Stichting Bodembeheer Schoonebeek | Stichting | 6,00% |
Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen | Stichting | 8,33% |
Stichting Drentse Energie Organisatie | Stichting | 100,00% |
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO) | Vereniging | 8,33% |
Belangrijkste verbonden partijen
Medio 2016 is door de Commissie van Onderzoek in samenspraak met GS gekomen tot een selectie van negen belangrijkste verbonden partijen. Deze selectie is gemaakt om twee redenen. De eerste is om zo bij de belangrijkste verbonden partijen de betrokkenheid van PS te vergroten. De tweede reden is om te voorkomen dat onnodige bureaucratie ontstaat, doordat bij elk van de vierentwintig verbonden partijen een even uitvoerige toelichting gegeven wordt.
Over negen verbonden partijen worden PS met regelmaat en uitvoeriger geïnformeerd dan ten aanzien van de overige verbonden partijen. Voor alle verbonden partij geldt onverlet dat PS zal worden geïnformeerd mochten zich politiek bestuurlijk relevante ontwikkelingen bij deze verbonden partij voordoen.
In de volgende tabellen zijn de verbonden partijen weergegeven waarover is afgesproken om uitvoeriger over te verantwoorden. De opgenomen informatie betreft de meest actuele verkregen informatie van de verbonden partij. In sommige gevallen betreft dit informatie uit de begroting 2017 van de verbonden partij. In andere gevallen betreft dit informatie uit hun jaarrekening 2015.
BNG
Naam verbonden partij | Bank Nederlandse Gemeenten | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Doel | Financiële dienstverlening van en voor overheden en instellingen met een maatschappelijke belang. | ||
Koppeling provinciale begroting | Deelnemingen | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 0 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | Ja, via AvA | ||
Risico's | Een eventueel liquiditeitsrisico; mogelijke invloed op winst en kapitaal als gevolg van het niet in staat zijn aan de opeisbare verplichtingen te voldoen zonder onaanvaardbare verliezen te lopen | (dit moet wel worden gerelateerd aan het deelnemersbelang van 0,16%) | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 3.049.000 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 992.000 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 520.000 | 0 | 0 |
SNN
Naam verbonden partij | Samenwerkingsverband Noord-Nederland | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Doel | Het stimuleren van duurzame, innovatieve economische ontwikkeling van Noord-Nederland. | ||
Koppeling provinciale begroting | Bijdragen aan opgaven door inzet van onze netwerken, beleidsbeïnvloeding en door het benutten van financiële instrumenten | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 33 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur | ||
Invloed uitoefenen | Via stemrecht in het DB en AB. Leden van GS zijn vertegenwoordigd in het DB. Leden van PS zijn vertegenwoordigd in het AB | ||
Risico's | Het financiële risico is dat er tussen de financiële reserves, inkomsten en uitgaven een disbalans is. Het tekort in de meerjarenbegroting van het SNN tot medio 2023 werd – bij gelijkblijvende omstandigheden en takenpakket - geprognosticeerd op ruim € 8 miljoen (2013). Bijkomend risico is dat mogelijke verschillende beleidsbelangen van de deelnemers de uitvoering van de doelstellingen daarbij onder druk zetten. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 8.328.000 | 7.691.000 | 8.300.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 344.000.000 | 382.347.000 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | -400.000 | 842.000 | 0 |
PBE
Naam verbonden partij | Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | ||
Doel | Verkoop Vennootschap | ||
Koppeling provinciale begroting | Deelnemingen | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie | ||
Risico's | Het financiële risico na de levering van ERH aan RWE, waarmee de vervreemding van de aandelen Essent nu is afgerond, is beperkt tot eventuele contractueel vastgelegde mogelijkheden van claims c.q. garanties. Eventuele claims komen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap BV). Binnen PBE is nog een bedrag van € 1,6 mln.(merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. De vennootschap zal pas in 2019 kunnen worden geliquideerd omdat zij partij is een aantal andere juridische overeenkomsten die bij de verkoop van Essent/EPZ aan RWE zijn afgesloten. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (€ 1.496.822) (art 2.:81 BW) | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 1.600.000 | 1.600.000 | 1.600.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 118.000 | 118.000 | 53.000 |
Resultaat (voor bestemming) | -18.400 | -15.000 | -15.000 |
Verkoop Vennootschap
Naam verbonden partij | Verkoop Vennootschap B.V. | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | ||
Doel | Garantiestelling en vrijwaring RWE | ||
Koppeling provinciale begroting | Deelnemingen | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Risico's | Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. De vennootschap zal pas in 2019 kunnen worden geliquideerd omdat zij partij is een aantal andere juridische overeenkomsten die bij de verkoop van Essent aan RWE zijn afgesloten. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (ongeveer € 20.000), art 2.:81 BW. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 84.800.000 | 1.200.000 | 1.100.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 31.100.000 | 20.000 | 20.000 |
Resultaat (voor bestemming) | 48.900.000 | -350.000 | -50.000 |
Vechtdallijnen
Naam verbonden partij | Beheerorganisatie Vechtdallijnen (Provincie Overijssel) | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling zonder meer | ||
Doel | Concessiebeheer spoorverbindingen Zwolle-Emmen en Almelo–Marienberg | ||
Koppeling provinciale begroting | Optimaal Openbaar vervoer systeem | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 36 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid stuurgroep | ||
Invloed uitoefenen | Via de bestuurder in de stuurgroep en via de ambtelijke samenwerkingsgroepen | ||
Risico's | De opdrachtgevende partijen Overijssel en Drenthe zijn opbrengstverantwoordelijk voor de exploitatie van de treindienst. Dat wil zeggen dat zij de risico’s lopen van fluctuerende kaartverkoop inkomsten. Conform het OV bureau Groningen Drenthe wordt er een conservatief financieel beleid gevoerd. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 0 | 0 | 0 |
RGA
Naam verbonden partij | Regiovisie Groningen-Assen | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling zonder meer | ||
Doel | Afstemming woningbouw en bedrijventerreinen voor plangebied Realisatie pakket bereikbaarheidsmaatregelen Behoud en versterking (landschappelijke) kwaliteit | ||
Koppeling provinciale begroting | Optimaal benutten van het totale netwerk met aandacht voor innovatieve concepten | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 13 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid stuurgroep | ||
Invloed uitoefenen | GS via stuurgroep. PS middels zienswijze op begrotingen en jaarstukken | ||
Risico's | In de Stuurgroep van 13 juni 2014 is geconstateerd dat het Financieel Kader 2015-2020 een tekort vertoonde van € 1,1 miljoen. Per februari 2016 is met het opstellen van de begroting 2017 het tekort in het financieel kader opgelopen tot € 1,9 miljoen. Het tekort is opgebouwd uit een correctie van de verplichtingen € 2,0 miljoen (€1,3 miljoen Bereikbaarheid en € 0,7 miljoen Regiopark) en vrijval € 0,6 miljoen in de periode september 2015 - jan 2016. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 16.915.765 | 15.000.000 | 11.000.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 7.744.318 | 4.500.000 | 4.700.000 |
Resultaat (voor bestemming) | 13.946.321 | 1.100.000 | 7.000.000 |
NOM
Naam verbonden partij | Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Doel | Het stimuleren van de regionale economische structuur en werkgelegenheid | ||
Koppeling provinciale begroting | Stimulering van innovatief ondernemerschap en ondernemersklimaat | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 17 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | Als aandeelhouder invloed via de AvA. | ||
Risico's | Door het recent verkregen groter aandeel in de NOM, is het financieel risico in de participatie portefeuille groter geworden | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 72.279.000 | 81.200.000 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 1.447.000 | 31.000.000 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 2.815.000 | 955.000 | 0 |
GAE
Naam verbonden partij | Groningen Airport Eelde | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Doel | Uitoefening van het luchthavenbedrijf | ||
Koppeling provinciale begroting | |||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 30 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | Stemrecht in het AvA | ||
Risico's | Risico's blijven in principe beperkt tot de omvang van de kapitaalinbreng in geval van een faillissement. Het aandelenkapitaal van de provincie Drenthe is nominaal gewaardeerd op € 1.252.443,--. Drentse storting € 2.156.434,-- (7 x € 308.062,--) in de agioreserve. Recent is gebleken dat de resterende verplichting vanuit het DBFM contract van de start- en landingsbaan, vanuit de NV GAE jegens Pase, in geval van het beëindigen van vennootschap mogelijk voor rekening komt van de aandeelhouders. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 6.038.552 | 11.949.147 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 2.165.674 | 3.251.967 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 1.132.078 | 1.226.000 | 0 |
Enexis N.V.
Naam verbonden partij | Enexis Holding NV | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Doel | Energiedistributie | ||
Koppeling provinciale begroting | Deelnemingen | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Risico's | De aandeelhouders lopen het risico ( een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Dit risico is zeer gering, aangezien Enexis opereert in een gereguleerde markt. Deze markt staat onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis. Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist. Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen. Gecombineerd met de achtergestelde status van de "Vordering op Enexis vennootschap" levert dit een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding NV. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Dit risico wordt gemitigeerd door een overeengekomen garantiedividend van € 100 miljoen. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 3.608 | 3.716.000 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 1.491 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 223 | 200.000 | 0 |
WMD
Naam verbonden partij | Waterleidingmaatschappij Drenthe | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Doel | Zorg voor en de instandhouding van (drink)watervoorziening in het verzorgingsgebied. | ||
Koppeling provinciale begroting | Deelnemingen | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 50 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | Via AvA | ||
Risico's | Risico's verband hebbende met de drinkwatervoorziening. Daarnaast risico's uit bedrijfsvoering door dochterondernemingen. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 0 | 0 | 0 |
NWB
Naam verbonden partij | Nederlandse Waterschapsbank | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Doel | Kredietverlening aan waterschappen en andere overheden | ||
Koppeling provinciale begroting | Deelnemingen | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 0 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | Ja, via AvA | ||
Risico's | Een eventueel liquiditeitsrisico; mogelijke invloed op winst en kapitaal als gevolg van het niet in staat zijn aan de opeisbare verplichtingen te voldoen zonder onaanvaardbare verliezen te lopen (dit moet wel worden gerelateerd aan het deelnemersbelang van 0,14%) | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 1.399.000.000 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 89.500.000 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 96.000.000 | 0 | 0 |
NRK
Naam verbonden partij | De Noordelijke rekenkamer | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Doel | Onafhankelijk beleidsonderzoek | ||
Koppeling provinciale begroting | Optimalisering van de informatie- en beoordelingspositie van Provinciale Staten | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 33 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid Programmaraad (statenleden) | ||
Invloed uitoefenen | Via de programmaraad; het doen van suggesties ten behoeve van het onderzoeksprogramma. | ||
Risico's | De bedrijfsvoering van de Noordelijke Rekenkamer kent beperkte risico’s (bijvoorbeeld een weerbarstig onderwerp van onderzoek dat leidt tot uitloop van het onderzoeksproject) die het rechtvaardigen dat een beperkt eigen vermogen wordt aangehouden, teneinde daarmee noodzakelijke, maar niet begrote uitgaven te bekostigen. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 72.211 | 70.000 | 70.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 3.700 | 0 | 0 |
OV-bureau
Naam verbonden partij | Openbaar vervoersbureau Groningen Drenthe | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Doel | Zorgen voor en bevorderen van openbaar vervoer | ||
Koppeling provinciale begroting | Optimaal Openbaar vervoer systeem | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 35 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur | ||
Invloed uitoefenen | Via zeggenschap in het AB en DB en door PS via de mogelijkheid voor een zienswijze op de ontwerpbegroting. | ||
Risico's | De ingeschatte risico's hebben met name betrekking op de uitvoeringskosten; als subsidies niet toereikend blijken, de bijdrage van het Rijk (provinciefonds) niet dekkend is en een lager aantal reizigers dan voorzien. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 5.896.192 | 6.658.192 | 7.860.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 15.696.319 | 1.000.000 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 4.681.000 | -93.366 | 2.205.000 |
RUD Drenthe
Naam verbonden partij | Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Doel | Uitvoering WABO, WBB en overige uitvoeringstaken op het gebied van milieu | ||
Koppeling provinciale begroting | Adequaat opdrachtgeverschap richting de RUD en adequate uitvoering van het interbestuurlijk toezicht | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 23 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur | ||
Invloed uitoefenen | Door de vertegenwoordiging in het Dagelijks- en Algemeen bestuur. Daarnaast maakt de provinciesecretaris deel uit van de Raad van Opdrachtgevers. | ||
Risico's | De belangrijkste financiële risico's die de RUD Drenthe loopt zijn gerelateerd aan de volgende risico's: 1. Ziekteverzuim: In de RUD begroting wordt uitgegaan van een norm voor ziekteverzuim van 2,5%. Dit is op basis van het werkelijk ziekteverzuim 2015. Het landelijke ziekteverzuimcijfers voor vergelijkbare organisaties ligt hoger (voor 2014: 4,9% bron CBS). 2. Kwaliteitscriteria 2.1: De RUD Drenthe wil in de toekomst voldoen aan interne en externe kwaliteitseisen. Volgens de in 2015 uitgevoerde analyse, voldoet de RUD Drenthe aan de kwaliteitscriteria 2.1 voor wat betreft de continuïteit. In 2016 zal een analyse zijn uitgevoerd of alle medewerkers voldoen aan de kwaliteitseis 2.1. Verwacht wordt dat een aantal individuele medewerkers nog aanvullende opleidingen moeten volgen. Hierdoor bestaat de kans op beperkt productieverlies. 3. Wijziging premies Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA): De RUD Drenthe is van rechtswege publiek verzekerd (UWV) voor de WGA. De RUD Drenthe betaalt momenteel een relatief lage WGApremie. Een in begin 2016 uitgevoerde risico-/impactanalyse heeft uitgewezen dat het risico dat deze premie in de toekomst gaat stijgen aanzienlijk is. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 1.202.096 | -99.000 | 272.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 4.845.821 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 1.346.289 | -108.000 | 18.000 |
CBL
Naam verbonden partij | Cross Border Leases Vennootschap B.V. | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | ||
Doel | Vertegenwoordiging van verkopende aandeelhouders Essent | ||
Koppeling provinciale begroting | Deelnemingen | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Risico's | Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de Verkopende Aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat wordt aangehouden in de vennootschap. ($ 1 mln.). Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende Aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal € 20.000), art 2.:81 BW. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 0 | 1.000.000 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 0 | 150.000 | 162.000 |
Resultaat (voor bestemming) | 0 | -50.000 | -15.000 |
Vordering op Enexis
Naam verbonden partij | Vordering op Enexis BV | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | ||
Doel | Financieringsmaatschappij van Enexis | ||
Koppeling provinciale begroting | Deelnemingen | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Risico's | De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis. Op het moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (ongeveer € 20.000), art 2.:81 BW. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 43.000 | 25.000 | -15.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 862.200 | 355.000.000 | 362.300 |
Resultaat (voor bestemming) | -22.200 | 20.000 | -15.000 |
Prolander
Naam verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling Prolander | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Doel | Het omzetten van provinciaal natuurbeleid tot concrete resultaten in het gebied. | ||
Koppeling provinciale begroting | Uitvoering Programma Natuurlijk Platteland | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 50 % | ||
Bestuurlijk belang | Voorzitter Bestuur | ||
Invloed uitoefenen | Via het bestuur en middels de sturing in de opdrachtverlening. Provinciale Staten hebben de mogelijkheid tot het geven van een zienswijze op de begroting. | ||
Risico's | Prolander heeft nu voor het begrotingsjaar 2017 de risico’s geïnventariseerd. De financiële risico’s zijn: 1. Project Digitalisering: Vanuit het ‘tijdperk DLG’ is de laatste jaren weinig energie en geld gestoken om digitaal te kunnen werken. Prolander zal dan ook om een effectieve en efficiënte organisatie te kunnen zijn hier dan ook veel in moeten investeren. 2. Inhuur externen: Door de krapte op de arbeidsmarkt is het moeilijk om bepaalde functies in te vullen. Hierdoor moet Prolander in de tussentijd externe inhuur gaan verrichten om de werkzaamheden voor de opdrachtgevers wel te kunnen verrichten. Het ligt natuurlijk voor de hand dat dit een duurdere vorm van arbeid is.Inschatting risico: Per vacature ca 30% hogere loonsom. 3. VRIS: Het risico bestaat dat in het Vastgoed Registratie Systeem in het jaar 2017 enkele functionele aanpassingen benodigd zijn. Het systeem VRIS is in het jaar 2016 opgeleverd. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 400.000 | 0 | 721.669 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 0 | 1.100.000 | 1.928.241 |
Resultaat (voor bestemming) | 1.468.507 | 320.000 | 61.846 |
CSV Amsterdam
Naam verbonden partij | CSV Amsterdam BV | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | ||
Doel | Vertegenwoordiging verkopende aandeelhouders Essent | ||
Koppeling provinciale begroting | Deelnemingen | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | ||
Risico's | Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag (EUR 13,5 mln.) op de escrow-rekening. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (ongeveer € 20.000), art 2.:81 BW. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | -42.000 | -92.000 | -167.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 50.000 | 150.000 | 225.000 |
Resultaat (voor bestemming) | -50.100 | -100.000 | -75.000 |
MKB Fonds Drenthe
Naam verbonden partij | MKB Fonds Drenthe | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | ||
Doel | Stimulering MBK innovatie | ||
Koppeling provinciale begroting | Stimulering van innovatief ondernemerschap en ondernemersklimaat | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 100 % | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder | ||
Invloed uitoefenen | Via de AvA (als 100% aandeelhouder) | ||
Risico's | Dat een deel van de gedane investeringen door de het MKB fonds niet of minder revolverend blijken, dan aanvankelijk is beoogd. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 12.619.499 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 86.063 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | -331.938 | 0 | 0 |
IPO
Naam verbonden partij | Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO) | ||
Rechtsvorm | Vereniging | ||
Doel | Belangen behartiging van provincies in ‘Den Haag’ en ‘Brussel' | ||
Koppeling provinciale begroting | Bijdragen aan opgaven door inzet van onze netwerken, beleidsbeïnvloeding en door het benutten van bestuurlijke faciliteiten | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 8 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid Bestuur | ||
Invloed uitoefenen | Invloed kan worden uitgeoefend in het IPO-bestuur door het collegelid dat lid is van het IPO-bestuur. Het college van GS in de persoon van het IPO-bestuurslid legt verantwoording af over het gevoerde beleid aan PS. | ||
Risico's | •Het risico dat communicatiekanalen tussen de organisatie en provincies onderling divers en ineffectief zijn en dat samenwerking in onvoldoende mate plaatsvindt. •Het risico dat het geformuleerde beleid in de praktijk moeilijk realiseerbaar is door de verschillende betrokken partijen. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 0 | 0 | 0 |
SLB
Naam verbonden partij | Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging | ||
Rechtsvorm | Stichting | ||
Doel | Sanering van bodemverontreiniging in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincie Groningen en Drenthe | ||
Koppeling provinciale begroting | Functiegerichte sanering van bodemverontreiniging volgens het bodemsaneringsprogramma | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 9 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid stuurgroep | ||
Invloed uitoefenen | De Raad van Toezicht ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de stichting. De Raad heeft 5 leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieu-gedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar. Tevens voert de provincie invloed uit via haar wettelijke rol van bevoegd gezag Wet bodembescherming en als regievoerder van de bodemsaneringsoperatie. In dat verband moet zij inhoudelijke oordelen geven over besluiten omtrent de ernst van gevallen van bodemverontreiniging en over de kwaliteit van beschermingsmaatregelen, bodemsaneringen en nazorg. | ||
Risico's | De financiële reserve moet eeuwigdurend de risico's voor claims of andere gevolgen van bodemverontreiniging als gevolg van de dempingen afdekken. Deze risico's laten zich niet of nauwelijks becijferen, wat elke benadering bij vaststelling van de omvang van de benodigde reserve per definitie arbitrair maakt. Daarom is gekozen voor een systematiek waarbij in elk geval ook op heel lange termijn is gegarandeerd dat de structurele lasten kunnen worden voldaan, zonder dat het totaal van het vermogen wordt aangetast. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 2.336.334 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 41.804 | 0 | 0 |
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Naam verbonden partij | Stichting Bodembeheer Schoonebeek | ||
Rechtsvorm | Stichting | ||
Doel | Sanering van bodemverontreiniging in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincie Drenthe | ||
Koppeling provinciale begroting | Functiegerichte sanering van bodemverontreiniging volgens het bodemsaneringsprogramma | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 6 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid Raad van Toezicht | ||
Invloed uitoefenen | Het voorzitterschap wordt bekleed door het lid van de gemeente Emmen. Voor de Raad van Toezicht is de hoedanigheid van gedeputeerde toereikend. | ||
Risico's | Het risico dat verantwoordingsrapportages aan de provincie niet tijdig zijn. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 0 | 0 | 0 |
LMA
Naam verbonden partij | Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen | ||
Rechtsvorm | Stichting | ||
Doel | Landelijke helpdesk voor meldingen afvalstoffen | ||
Koppeling provinciale begroting | De bodem en ondergrond worden zo beheerd en benut dat deze ook voor volgende generaties hun culturele, ecologische en economische kracht behouden | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 8 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid Raad van Toezicht | ||
Invloed uitoefenen | Bestuurlijk via Raad van Toezicht en ambtelijk via Landelijk Administratief Toezichtshoudersoverleg. | ||
Risico's | Geen specifieke risico's. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 0 | -54.000 | 0 |
DEO
Naam verbonden partij | Stichting Drentse Energie Organisatie | ||
Rechtsvorm | Stichting | ||
Doel | Financiering van energietransitie in Drenthe | ||
Koppeling provinciale begroting | In 2050 produceren we in Drenthe minstens zoveel hernieuwbare energie als we aan energie gebruiken (Energieneutraal) | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 100 % | ||
Bestuurlijk belang | Geen bestuurlijk belang | ||
Invloed uitoefenen | DEO heeft een subsidierelatie met de provincie. De eisen tbv deze subsidie zijn vastgelegd in een programma van eisen. Via een jaarlijkse verantwoordingsrapportage wordt verantwoording afgelegd. Op basis van de bevindingen vindt een jaarlijks bestuurlijk overleg met directeur plaats. | ||
Risico's | Risico’s hebben de omvang van het beschikbaar gestelde kapitaal. Het is mogelijk dat de provincie door mogelijk verschillende oorzaken (tegenvallende rendementen, faillissement van de ontvangers van een lening van DEO of faillissement van DEO zelf) het beschikbaar gestelde bedrag niet revolverend zal blijken te zijn. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 20.912.243 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 749.933 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 0 | 0 | 0 |
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen
Naam verbonden partij | Fonds nazorg gesloten stortplaatsen | ||
Rechtsvorm | Reglement | ||
Doel | Financiering eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen | ||
Koppeling provinciale begroting | Verantwoord beheer van de stortplaatsen (Nazorgfonds) | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 100 % | ||
Bestuurlijk belang | Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur | ||
Invloed uitoefenen | Het DB kan beleidswijzigingen voorstellen aan het AB. Een besluit kan slechts genomen worden door het AB. | ||
Risico's | Als Attero niet aan haar financiële verplichtingen voldoet zal de provincie moeten zorg dragen voor de resterende financiële dekking. | ||
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
Eigen vermogen op 31-12 | 11.193.424 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 | 3.650 | 0 | 0 |
Resultaat (voor bestemming) | 284.440 | 0 | 0 |
Verbonden partij | Rechtsvorm | Doel | Eigenaars-/ deelnemers belang | Bestuurlijk belang | Eigen | Eigen | Eigen | Vreemd | Vreemd | Vreemd | Resultaat | Resultaat | Resultaat |
Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen | Stichting | Landelijke helpdesk voor meldingen afvalstoffen | 8,33% | Lid Raad van Toezicht | -54.000 |